Jako první parfém lze označit kadidlo, které používali Egypťané už před 5000 lety a po nich starověcí Arabové, Řekové, Indové a Římané. Časem lidé začali vytvářet i vonné masti a z vůní udělali symbol vysokého společenského postavení.
Počátkem 20. století se objevila legendární vůně Chypre, kombinující dubový mech, pačuli a citrusy v čele s bergamotem. Průkopník moderní parfumerie, François Coty, s ní bodoval hlavně ve 40. letech. Jeho společnost, sídlící od roku 1922 v New Yorku, je pořád celosvětovým leaderem oboru.
Roku 1921 se zrodil Chanel No. 5 – nejslavnější parfém světa. Kultovní květinově-dřevitá vůně s aldehydy, ylang-ylang, kosatcem, jasmínem, růží, ambrou, santalovým dřevem a vanilkou učarovala milionům žen hlavně v 50. letech, mezi nimi také sexy herečce Marilyn Monroe.
Parfém Revlon Charlie rozpoutal roku 1973 americkou parfémovou revoluci, která zasáhla celý svět. Vůně odpovídající obrazu svobodné ženy je dnes na trhu v mnoha variantách. Odvážné reklamy 70. let však spustily i pánskou parfémovou revoluci a zpřístupnily vůně všem zájemcům.
Christian Dior Poison (1985), opojná vůně pro odvážné ženy, vhodně doplňovala objemné účesy a ramenní vycpávky. V 80. letech zkrátka i vůně musely působit nápadně. Tato exploze smyslnosti se stala nejlepší dámskou vůní roku 1987 a v roce 2000 vstoupila do síně slávy organizace FiFi.
Obrovský úspěch sklidila roku 1992 toaletní voda L´Eau D´Issey, spojující sílu vodopádů a chladivé vody, vůni květin a jarního lesa. Okouzlení svěžestí pokračovalo. O dva roky později vstoupila na trh vůně CK One, navíc první parfém s unisexovým určením, vhodný pro ženy i muže.
Značka Thierry Mugler přinesla světu zalíbení ve výrazných vůních gurmánského stylu. Hned její první parfém Angel (1992), kombinující vonné akordy pralinek, čokolády a pačuli, se stal legendou. Na módním nebi trvale září jako nejjasnější hvězda a stále láká nové obdivovatelky.
Od 60. let 20. století je parfémový trh velmi široký. Vůně často uvádějí celebrity a jejich oblibu či neoblibu mnohdy podmiňuje marketing a reklama. Výrobci okamžitě reagují na změny v životním stylu a přinášejí wellness, unisex či sportovní vůně. Do parfémů zařazují stále více přírodních složek a sestavují i celé série niche vůní určených pro náročné individualisty.
Své slovo mají také spotřebitelé. Místo drahých a obvykle těžkých parfémů si velmi oblíbili lehčí značkové toaletní vody. Díky dostupným cenám jich mohou mít celou sbírku a dolaďovat se podle nálady pokaždé jinak. Na prahu druhé čtvrtiny 21. století jsou populární lesem vonící dřevité, syté růžové nebo zmodernizované fougere vůně.
Je skvělé, že si dnes může každý vybrat svůj parfém takřka „na míru“ – bez podléhání všeobecnému módnímu diktátu.
Víte, že ženy mají lepší čich než muži? Trénují ho už od pravěku. Pro sběr plodů a přípravu jídla totiž potřebovaly citlivější nos než muži k lovení. Jedovatá či zkažená potrava by mohla otrávit celé společenství…
Chcete vonět jako slavná egyptská královna Kleopatra, která okouzlila i mocného Caesara? Jejím tajemstvím byly vonné oleje z myrhy, skořice, kardamomu, lotosu, kosatce, majoránky a šafránu.
Parfémy intenzivně používala i císařovna Josefína, manželka francouzského vojevůdce a státníka Napoleona, největší láska jeho života. Budoár, který obývala, po nich voněl ještě 60 let po její smrti v roce 1814.
Pravou kolínskou vodu vyvinul roku 1709 Giovanni Maria Farina. O 100 let později značku koupil Ferdinand Mühlens, ale po soudních sporech musel vůni přejmenovat. A tak slavná kolínská nese název 4711, podle čísla jeho domu.
V ČSSR od 60. let frčela levná vůně Živé květy z karlovarského Vřídla – konvalinková, karafiátová či fialková, s květy ponořenými ve vonné tekutině. „Tuzexové“ vůně se staly běžně dostupnými až po roce 1989.
Do 70. let byli muži zvyklí jen na kolínské vody a vody po holení. Změnu vyvolala šokující reklamní fotografie z roku 1971, na níž pózoval Yves Saint Laurent nahý, s flakonem prvního pánského parfému YSL na přirození.
V minulých staletích měli parfémáři k dispozici zhruba 150 přírodních vonných látek, v současnosti asi 400. Od 19. století však přibývají umělé ingredience, takže novodobí specialisté pracují asi s 3000 složkami.
Uměním parfumerie se dnes zabývá poměrně málo lidí. Po celém světě je pouze 200 až 300 opravdových odborníků. Parfémáři kromě nesporného talentu k tvorbě vůní potřebují i léta studovat, například ve speciálním institutu v Paříži.
V článcích o legendárních parfémech Vám bude Ada představovat vůně, které se významně zapsaly do historie. Dnešní parfém jistě znáte!
Chci čístSkutečně výjimečná vůně Angel odstartovala nový trend gurmánských vůní. Thierry Mugler se rozhodl vytvořit kontroverzní kombinaci vanilky, karamelu, čokolády a cukrové vaty. Poznejte příběh hvězdy, kterou si zamilovaly ženy po celém světě.
Chci čístŘada Poison od Dioru, to je legenda. Legenda, jejíž historie začala v roce 1985 výjimečnou orientální vůní v temně fialovém flakónu.
Chci čístV košíku máte zboží za 0 Kč.
Nakupte ještě za 3 490 Kč a získáte dopravu zdarma s vybranými přepravci.