Z historie vůní

12 zastavení,

aneb Dějiny lidstva jsou i dějinami vůní

  • Z hlediska paměti je čich vládnoucím smyslem. Jeho „databanka“ uchovává tisíce vůní, které se během života různě připomínají, vyvolávají libé pocity i dávno zasunuté vzpomínky. Může to být aroma čerstvého prádla, broskve, posečené trávy, dětského pudru, vanilky… 
  • Vůně rozkvetlé louky, bylin, vlhkého lesa nebo páleného dřeva fascinovaly lidstvo už od pradávna. Antické kouřové rituály daly vzniknout slovu parfém (per fumum – skrze kouř). Také biblický Noe děkoval Bohu za záchranu před potopou světa pálením cedru a myrhy. 
  • Jako první parfém lze označit kadidlo, které používali Egypťané už před 5000 lety a po nich starověcí Arabové, Řekové, Indové a Římané. Časem lidé začali vytvářet i vonné masti a z vůní udělali symbol vysokého společenského postavení. 

Historie vůní: Chanel No. 5
  • Nejstarší parfémy světa, kterým je přes 4000 let, objevili archeologové na Kypru. Prvním písemně doloženým tvůrcem parfémů byla žena jménem Tapputi. Ze soudobého pohledu chemička vědkyně žila v Mezopotámii ve 2. tisíciletí před naším letopočtem. 
  • Za vynálezce parfémů v dnešní tekuté podobě se považují Arabové. Podařilo se jim zdokonalit již známou techniku destilace a vyrobit čistý éterický olej. Proslulý arabský lékař Ibn Sín (Avicenna) okolo roku 1000 našeho letopočtu zhotovil stále žádanou růžovou vodu.
  • V Evropě po zániku římského impéria voňavkářství upadlo. Vonnou vodu sem přivezli zase až křižáci v 11. a 12. století. Tehdy získal ve Francii první voňavkářskou koncesi cech rukavičkářů a parfémářů, založený králem Filipem Augustem roku 1190.
  • První moderní parfém vznikl roku 1370 v Uhrách na přání královny Alžběty. Takzvaná Uherská voda, založená na rozmarýnu a levanduli, se proslavila po celé Evropě. Průkopník evropských parfémů na bázi alkoholu sloužil po staletí, než se objevila kolínská voda. 
  • Ve Franci od roku 1533 úspěšně působil Ital René le Florentin, osobní parfémář panovnice Kateřiny Medicejské. Měl obchod na mostě Pont au Change a po něm i další tvůrci vůní. V té době se začaly psát i dějiny parfémového městečka Grasse v Provence. 
  • Anglie zaznamenala rozšíření parfémů koncem 16. století. Královna Alžběta I. si vynutila jejich rozprašování na všech veřejných místech, protože nesnášela zápach. V této epoše si anglické šlechtičny míchaly své osobní parfémy.
  • Na francouzském dvoře se v 17. a 18. století parfémovalo skoro vše – za účelem zakrytí pachů. Král Ludvík XV. požadoval ve svých komnatách každodenní změny opulentních vůní. Proslulou Madam de Pompadour parfémy ročně stály půl milionu franků. 
  • Revoluci ve vývoji vůní způsobila roku 1709 kolínská voda, pojmenovaná po Kolínu nad Rýnem, kde vznikla. Eau de Cologne s citrusy, levandulí a rozmarýnem vystihla novou touhu společnosti po lehčích a svěžejších parfémech. Dodnes dělá čest německé parfumerii.
  • Zlatý věk parfémářství přineslo 19. století. V Paříži si otevřel obchod Pierre François Pascal Guerlain, u něhož nakupovala tehdejší smetánka. Zlevnění a rozšíření parfémů umožnil objev syntetických látek. Parfémovat se nadšeně začala i střední třída…

Guerlain

Milníky historie parfémů ve 20. století

1917:  Vznik rodiny chyprových vůní 

Počátkem 20. století se objevila legendární vůně Chypre, kombinující dubový mech, pačuli a citrusy v čele s bergamotem. Průkopník moderní parfumerie, François Coty, s ní bodoval hlavně ve 40. letech. Jeho společnost, sídlící od roku 1922 v New Yorku, je pořád celosvětovým leaderem oboru. 

20. léta: Chanel No. 5 – součást oděvního stylu

Roku 1921 se zrodil Chanel No. 5 – nejslavnější parfém světa. Kultovní květinově-dřevitá vůně s aldehydy, ylang-ylang, kosatcem, jasmínem, růží, ambrou, santalovým dřevem a vanilkou učarovala milionům žen hlavně v 50. letech, mezi nimi také sexy herečce Marilyn Monroe. 

70. léta: Americká parfémová revoluce

Parfém Revlon Charlie rozpoutal roku 1973 americkou parfémovou revoluci, která zasáhla celý svět. Vůně odpovídající obrazu svobodné ženy je dnes na trhu v mnoha variantách. Odvážné reklamy 70. let však spustily i pánskou parfémovou revoluci a zpřístupnily vůně všem zájemcům.

80. léta: Obliba opulentních parfémů

Christian Dior Poison (1985), opojná vůně pro odvážné ženy, vhodně doplňovala objemné účesy a ramenní vycpávky. V 80. letech zkrátka i vůně musely působit nápadně. Tato exploze smyslnosti se stala nejlepší dámskou vůní roku 1987 a v roce 2000 vstoupila do síně slávy organizace FiFi.

1990–1994: Fascinace vodou a unisex stylem

Obrovský úspěch sklidila roku 1992 toaletní voda L´Eau D´Issey, spojující sílu vodopádů a chladivé vody, vůni květin a jarního lesa. Okouzlení svěžestí pokračovalo. O dva roky později vstoupila na trh vůně CK One, navíc první parfém s unisexovým určením, vhodný pro ženy i muže. 

1995: Začátek gurmánských vůní

Značka Thierry Mugler přinesla světu zalíbení ve výrazných vůních gurmánského stylu. Hned její první parfém Angel (1992), kombinující vonné akordy pralinek, čokolády a pačuli, se stal legendou. Na módním nebi trvale září jako nejjasnější hvězda a stále láká nové obdivovatelky. 

Parfémovaná voda 50 ml
346
(6 920,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml
1 385
(13 850,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 75 ml
429
(5 720,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 150 ml
659
(4 393,33  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml tester
965
(9 650,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
1 013
(10 130,00  Kč / 1 l)
PREMIUM PREMIUM
Parfémovaná voda 75 ml
1 719
(22 920,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
1 133
(11 330,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
1 133
(11 330,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
863
(8 630,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml
530
(5 300,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 75 ml
374
(4 986,67  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 40 ml
435
(10 875,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
1 024
(10 240,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 75 ml
1 089
(14 520,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 75 ml
479
(6 386,67  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 80 ml
2 494
(31 175,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml
2 385
(23 850,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
684
(6 840,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 5 ml
25
(5 000,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 200 ml
1 005
(5 025,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
554
(5 540,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml
1 190
(11 900,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 300 ml
1 369
(4 563,33  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 50 ml
821
(16 420,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 75 ml
1 309
(17 453,33  Kč / 1 l)
Toaletní voda 75 ml
656
(8 746,67  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml
155
(1 550,00  Kč / 1 l)
PREMIUM PREMIUM 2x 🎁 nad 1990 Kč 2x 🎁 nad 1990 Kč -20 % na kód BF20 -20 % na kód BF20
Parfémovaná voda 50 ml
2 889
(57 780,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 50 ml
639
(12 780,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml
1 205
(12 050,00  Kč / 1 l)
Vonná svíčka 49 g
74
(1 510,20  Kč / 1 kg)
PREMIUM PREMIUM 2x 🎁 nad 1990 Kč 2x 🎁 nad 1990 Kč -20 % na kód BF20 -20 % na kód BF20
Parfémovaná voda 25 ml
1 929
(77 160,00  Kč / 1 l)

Vývoj parfémů ve 21. století

Od 60. let 20. století je parfémový trh velmi široký. Vůně často uvádějí celebrity a jejich oblibu či neoblibu mnohdy podmiňuje marketing a reklama. Výrobci okamžitě reagují na změny v životním stylu a přinášejí wellness, unisex či sportovní vůně. Do parfémů zařazují stále více přírodních složek a sestavují i celé série niche vůní určených pro náročné individualisty.

Své slovo mají také spotřebitelé. Místo drahých a obvykle těžkých parfémů si velmi oblíbili lehčí značkové toaletní vody. Díky dostupným cenám jich mohou mít celou sbírku a dolaďovat se podle nálady pokaždé jinak. Na prahu druhé čtvrtiny 21. století jsou populární lesem vonící dřevité, syté růžové nebo zmodernizované fougere vůně. 

Je skvělé, že si dnes může každý vybrat svůj parfém takřka „na míru“ – bez podléhání všeobecnému módnímu diktátu.  

Jak vybrat parfém

Lancome La Vie Est Belle

Perličky ze světové i tuzemské „voňavé“ historie

Víte, že ženy mají lepší čich než muži? Trénují ho už od pravěku. Pro sběr plodů a přípravu jídla totiž potřebovaly citlivější nos než muži k lovení. Jedovatá či zkažená potrava by mohla otrávit celé společenství…

Chcete vonět jako slavná egyptská královna Kleopatra, která okouzlila i mocného Caesara? Jejím tajemstvím byly vonné oleje z myrhy, skořice, kardamomu, lotosu, kosatce, majoránky a šafránu. 

Parfémy intenzivně používala i císařovna Josefína, manželka francouzského vojevůdce a státníka Napoleona, největší láska jeho života. Budoár, který obývala, po nich voněl ještě 60 let po její smrti v roce 1814.

Pravou kolínskou vodu vyvinul roku 1709 Giovanni Maria Farina. O 100 let později značku koupil Ferdinand Mühlens, ale po soudních sporech musel vůni přejmenovat. A tak slavná kolínská nese název 4711, podle čísla jeho domu. 

V ČSSR od 60. let frčela levná vůně Živé květy z karlovarského Vřídla – konvalinková, karafiátová či fialková, s květy ponořenými ve vonné tekutině. „Tuzexové“ vůně se staly běžně dostupnými až po roce 1989. 

Do 70. let byli muži zvyklí jen na kolínské vody a vody po holení. Změnu vyvolala šokující reklamní fotografie z roku 1971, na níž pózoval Yves Saint Laurent nahý, s flakonem prvního pánského parfému YSL na přirození.

V minulých staletích měli parfémáři k dispozici zhruba 150 přírodních vonných látek, v současnosti asi 400. Od 19. století však přibývají umělé ingredience, takže novodobí specialisté pracují asi s 3000 složkami. 

Uměním parfumerie se dnes zabývá poměrně málo lidí. Po celém světě je pouze 200 až 300 opravdových odborníků. Parfémáři kromě nesporného talentu k tvorbě vůní potřebují i léta studovat, například ve speciálním institutu v Paříži. 

Doprava:
Platba:
Certifikace:
Made with by PragueBest