Složení vůně: Hlava, srdce a základ

Jak porozumět parfémové pyramidě

Zkuste popsat svůj oblíbený parfém. Je plný citrusové energie, něhy květin a elegance vzácných dřev? Láká vůní moře a ozónu? Nebo v něm převažují spíše zemité, kořeněné a pižmové vůně? Můžete se zamyslet i nad tím, který vonný akord se prosadí nejdříve a čím je vaše kůže prosycená i po více hodinách.

Co je pyramida vůně?

Současní parfémáři využívají více než 3000 vonných složek a v konečné kompozici jich uplatní v průměru několik desítek. Nejčastěji jsou to uměle či přírodně získané vůně květin, ovoce a dalších plodů, koření, listů, trávy, mechu, kůry, dřeva, pryskyřice a pižma. V poslední době jsou žádané i gurmánské vůně čokolády, karamelu, medu či mandlí. 

Pyramida vůně

Tradičně se u parfémů, parfémovaných, toaletních i kolínských vod jednotlivé vonné složky uvolňují postupně ve třech fázích takzvané pyramidy. Říká se jim hlava, srdce a základ nebo také vrchní, střední a nízké tóny, případně horní, prostřední a spodní vrstva. Za autora pyramidy se považuje významný francouzský parfémář Jean Carles (1892–1966).

Třífázová parfémová pyramida funguje jako most mezi výrobcem a uživatelem neboli odborníkem a laikem. Podává základní informace o složení vůně, jejím uspořádání a síle obsažených vonných látek. Poskytuje přesnější představu o parfému a jeho vývoji po nanesení na kůži. Zatímco parfémová hlava upoutá pozornost a vydrží vonět několik minut, srdce vás potěší celé hodiny a základ vy i vaše okolí zaznamenáte ještě několik dalších hodin, na oblečení i více dnů.

V dobrém parfému hlava, srdce a základ vytvářejí harmonický celek, jehož části se vzájemně doplňují a prolínají. Vonný doplněk sestavený mistrem parfémářem z vybraných surovin vydrží vonět třeba i deset hodin. Během nich se jeho vyznění zajímavě proměňuje, samozřejmě v závislosti na rodině příslušné vůně, osobní chemii uživatele a dalších faktorech. 

Hlava

vrchní tóny – horní vrstva

Hlava parfému zahrnuje vůně, které se z lahvičky linou hned po jejím otevření. Vrchní tóny vytvářejí první a často rozhodující dojem z vůně. Proto výrobci kladou na horní vrstvu velký důraz. Často do ní zařazují svěží citrusové, zelené, vodní a vzdušné vonné složky. Lehké molekuly vůní z hlavy se však rychle odpařují a za 15 minut je už obvykle necítíte. 

Srdce

střední tóny – prostřední vrstva

Srdce neboli střední tóny přicházejí na řadu po odeznění hlavy, tedy asi čtvrt hodiny po nastříkání vůně. Uvolňují se pozvolna, společně s nízkými tóny základu. Prostřední vrstva je zároveň charakterem příslušné vůně. V srdci se nejčastěji vyskytují květinové, ovocné, kořenité a bylinné vonné složky. Prostřední vrstva obvykle voní dvě až tři hodiny

Základ

nízké tóny – spodní vrstva

Základ je ze všech tří fází nejdelší. Nízké tóny působí na čichové receptory několik hodin, přinášejí parfému hloubku a výdrž. Základ typicky obsahuje dřevité, pižmové, pryskyřičné a gurmánské vonné složky. Na podporu trvanlivosti se do směsí přidávají i takzvané fixátory (santal…). Mnohdy je základ, například hřejivý orientální, patrný už po nanesení parfému. 

Typická třífázová pyramida parfému

Nejčastější vonné složky

Hlava

V hlavě dámských, pánských i unisex parfémů se obvykle vyskytují energické citrusové vůně bergamotu, pomeranče, mandarinky či citronu, čerstvá zeleň, vodní a vzdušné vonné akordy. Přidává se k nim i další ovoce, koření, byliny, čaj nebo květiny. V tradičních parfémech je zastoupená i mýdlová vůně aldehydů. Vrchní tóny se už mnohdy prolínají se středními.

Srdce

Srdce je typicky plné květin, a to u dámských i pánských parfémů. Obvyklý je jasmín, růže, levandule, frézie, květ pomerančovníku, pelargonie, magnolie, tuberóza, ylang-ylang, gardénie, pivoňka, šeřík či orchidej. Prostřední vrstva zahrnuje i ovocné, bylinné a kořenité složky – třeba skořici, kardamom, zázvor, pepř. Oblíbený je rovněž list fialky a kořen kosatce.

Základ

Pro dlouhotrvající parfémový základ je příznačné erotizující pižmo, pačuli, ambra, vetiver, vanilka, tonkové boby, větvičník neboli dubový mech, cedrové, santalové a další vzácné dřevo. Svůdně působí také vykuřovadla, třeba kadidlo nebo oud. Stále častěji se prosazují i gurmánské vonné akordy čokolády, oříšků, kakaa, kávy, medu, karamelu a dalších lákadel. 

Příklady pyramidy

Dámská vůně

Parfémovaná voda Lancôme Idole, smyslná pižmově-růžová vůně pro sebevědomou ženu 21. století.

Hlava: bergamot, hruška

Srdce: turecká růže, indický jasmín

Základ: vanilka, bílé pižmo

Chci Lancôme Idole

Pánská vůně

Toaletní voda JOOP! Homme, intenzivní orientální vůně s čerstvými citrusovými podtóny, určená pro moderního gentlemana.

Hlava: bergamot, citron, mandarinka, květ pomerančovníku

Srdce: konvalinka, jasmín, otočník, skořice, kardamom

Základ: pačuli, santalové dřevo, tonkové boby, vanilka

Chci JOOP! HOMME

Unisex vůně

Legendární a nadčasová toaletní voda Calvin Klein CK One, stále okouzlující souzněním jednotlivých vonných složek. 

Hlava: citron, bergamot, ananas, papája, mandarinka, kardamom, zelené tóny

Srdce: fialka, konvalinka, jasmín, růže, kořen kosatce, frézie, muškátový oříšek

Základ: cedrové a santalové dřevo, ambra, pižmo, dubový mech, zelený čaj

Chci Calvin Klein CK One

Pyramida je součástí širšího příběhu

Složení vůně patrné z pyramidy (hlava – srdce – základ) je však jen částí jejího poznání. Parfémy totiž nejsou jen součty obsažených složek, ale svébytnými díly, která vždy přinášejí širší příběhy. V řadě z nich se navíc vůně neuvolňují striktně dle třífázové pyramidy. Třeba od začátku dominuje základ, či jsou složky uspořádané lineárně, beze změn v průběhu času. 

3 příklady parfémů bez pyramidy

Ukázkou lineární vůně je třeba parfémovaná voda Hermes L´Ombre des Merveilles s černým čajem, tonkovými boby a kadidlem. Parfémovaná voda Montale Paris White Musk je celkově explozí pižma, ylang-ylangu a listu fialky. A toaletní voda Escentric Molecules Molecule 01  obsahuje pouze unikátní látku Iso E Super s dřevitě-květinovým aroma s nádechem pižma.

Má parfémová pyramida budoucnost?

Prozatím je pyramida rychlou a přehlednou informací o složení vůně, i když zjednodušenou. Zároveň s ní se používají k propagaci vzorky vůní, testery, obrázky, hudba, videa, košatý reklamní jazyk i jiná díla. A co přijde? Kdoví, třeba si zájemce vytiskne vzorek vůně 3D tiskárnou, nebo ji získá navrženou „na míru“ prostřednictvím své chytré domácnosti…

Složení vůně

Poznejte pyramidu na vzorku parfému

Výběr ideální vůně vám usnadní vzorky a odstřiky parfémů. V klidu domova naneste vonnou směs na prokrvená místa pokožky a poskytněte jí dostatek času ke správnému rozložení. Zkoumejte den nebo i déle pyramidu čili složení nové vůně a sledujte reakce vašeho okolí. Brzy možná zjistíte, že je to ta pravá, a nastane chvíle pro objednání vůně v plné velikosti.

Parfémovaná voda 50 ml
346
(6 920,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
975
(9 750,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml
1 385
(13 850,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 75 ml
429
(5 720,00  Kč / 1 l)
Sleva 5 %  5 %
Toaletní voda 150 ml
585
(3 900,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml tester
965
(9 650,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
1 013
(10 130,00  Kč / 1 l)
PREMIUM PREMIUM
Parfémovaná voda 75 ml
1 719
(22 920,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
1 133
(11 330,00  Kč / 1 l)
Kolínská voda 50 ml
195
(3 900,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml
1 408
(14 080,00  Kč / 1 l)
PREMIUM PREMIUM
Parfémovaná voda 50 ml
1 368
(27 360,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
1 133
(11 330,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
863
(8 630,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml
530
(5 300,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 75 ml
374
(4 986,67  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 40 ml
435
(10 875,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
1 024
(10 240,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 75 ml
1 089
(14 520,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 75 ml
479
(6 386,67  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 80 ml
2 494
(31 175,00  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml
2 385
(23 850,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
684
(6 840,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
554
(5 540,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 100 ml
824
(8 240,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 50 ml
821
(16 420,00  Kč / 1 l)
Parfémovaná voda 75 ml
1 309
(17 453,33  Kč / 1 l)
Toaletní voda 75 ml
656
(8 746,67  Kč / 1 l)
Toaletní voda 100 ml
1 205
(12 050,00  Kč / 1 l)
Doprava:
Platba:
Certifikace:
Made with by PragueBest