Zkuste popsat svůj oblíbený parfém. Je plný citrusové energie, něhy květin a elegance vzácných dřev? Láká vůní moře a ozónu? Nebo v něm převažují spíše zemité, kořeněné a pižmové vůně? Můžete se zamyslet i nad tím, který vonný akord se prosadí nejdříve a čím je vaše kůže prosycená i po více hodinách.
Současní parfémáři využívají více než 3000 vonných složek a v konečné kompozici jich uplatní v průměru několik desítek. Nejčastěji jsou to uměle či přírodně získané vůně květin, ovoce a dalších plodů, koření, listů, trávy, mechu, kůry, dřeva, pryskyřice a pižma. V poslední době jsou žádané i gurmánské vůně čokolády, karamelu, medu či mandlí.
Tradičně se u parfémů, parfémovaných, toaletních i kolínských vod jednotlivé vonné složky uvolňují postupně ve třech fázích takzvané pyramidy. Říká se jim hlava, srdce a základ nebo také vrchní, střední a nízké tóny, případně horní, prostřední a spodní vrstva. Za autora pyramidy se považuje významný francouzský parfémář Jean Carles (1892–1966).
Třífázová parfémová pyramida funguje jako most mezi výrobcem a uživatelem neboli odborníkem a laikem. Podává základní informace o složení vůně, jejím uspořádání a síle obsažených vonných látek. Poskytuje přesnější představu o parfému a jeho vývoji po nanesení na kůži. Zatímco parfémová hlava upoutá pozornost a vydrží vonět několik minut, srdce vás potěší celé hodiny a základ vy i vaše okolí zaznamenáte ještě několik dalších hodin, na oblečení i více dnů.
V dobrém parfému hlava, srdce a základ vytvářejí harmonický celek, jehož části se vzájemně doplňují a prolínají. Vonný doplněk sestavený mistrem parfémářem z vybraných surovin vydrží vonět třeba i deset hodin. Během nich se jeho vyznění zajímavě proměňuje, samozřejmě v závislosti na rodině příslušné vůně, osobní chemii uživatele a dalších faktorech.
vrchní tóny – horní vrstva
Hlava parfému zahrnuje vůně, které se z lahvičky linou hned po jejím otevření. Vrchní tóny vytvářejí první a často rozhodující dojem z vůně. Proto výrobci kladou na horní vrstvu velký důraz. Často do ní zařazují svěží citrusové, zelené, vodní a vzdušné vonné složky. Lehké molekuly vůní z hlavy se však rychle odpařují a za 15 minut je už obvykle necítíte.
střední tóny – prostřední vrstva
Srdce neboli střední tóny přicházejí na řadu po odeznění hlavy, tedy asi čtvrt hodiny po nastříkání vůně. Uvolňují se pozvolna, společně s nízkými tóny základu. Prostřední vrstva je zároveň charakterem příslušné vůně. V srdci se nejčastěji vyskytují květinové, ovocné, kořenité a bylinné vonné složky. Prostřední vrstva obvykle voní dvě až tři hodiny.
nízké tóny – spodní vrstva
Základ je ze všech tří fází nejdelší. Nízké tóny působí na čichové receptory několik hodin, přinášejí parfému hloubku a výdrž. Základ typicky obsahuje dřevité, pižmové, pryskyřičné a gurmánské vonné složky. Na podporu trvanlivosti se do směsí přidávají i takzvané fixátory (santal…). Mnohdy je základ, například hřejivý orientální, patrný už po nanesení parfému.
V hlavě dámských, pánských i unisex parfémů se obvykle vyskytují energické citrusové vůně bergamotu, pomeranče, mandarinky či citronu, čerstvá zeleň, vodní a vzdušné vonné akordy. Přidává se k nim i další ovoce, koření, byliny, čaj nebo květiny. V tradičních parfémech je zastoupená i mýdlová vůně aldehydů. Vrchní tóny se už mnohdy prolínají se středními.
Srdce je typicky plné květin, a to u dámských i pánských parfémů. Obvyklý je jasmín, růže, levandule, frézie, květ pomerančovníku, pelargonie, magnolie, tuberóza, ylang-ylang, gardénie, pivoňka, šeřík či orchidej. Prostřední vrstva zahrnuje i ovocné, bylinné a kořenité složky – třeba skořici, kardamom, zázvor, pepř. Oblíbený je rovněž list fialky a kořen kosatce.
Pro dlouhotrvající parfémový základ je příznačné erotizující pižmo, pačuli, ambra, vetiver, vanilka, tonkové boby, větvičník neboli dubový mech, cedrové, santalové a další vzácné dřevo. Svůdně působí také vykuřovadla, třeba kadidlo nebo oud. Stále častěji se prosazují i gurmánské vonné akordy čokolády, oříšků, kakaa, kávy, medu, karamelu a dalších lákadel.
Parfémovaná voda Lancôme Idole, smyslná pižmově-růžová vůně pro sebevědomou ženu 21. století.
Hlava: bergamot, hruška
Srdce: turecká růže, indický jasmín
Základ: vanilka, bílé pižmo
Toaletní voda JOOP! Homme, intenzivní orientální vůně s čerstvými citrusovými podtóny, určená pro moderního gentlemana.
Hlava: bergamot, citron, mandarinka, květ pomerančovníku
Srdce: konvalinka, jasmín, otočník, skořice, kardamom
Základ: pačuli, santalové dřevo, tonkové boby, vanilka
Legendární a nadčasová toaletní voda Calvin Klein CK One, stále okouzlující souzněním jednotlivých vonných složek.
Hlava: citron, bergamot, ananas, papája, mandarinka, kardamom, zelené tóny
Srdce: fialka, konvalinka, jasmín, růže, kořen kosatce, frézie, muškátový oříšek
Základ: cedrové a santalové dřevo, ambra, pižmo, dubový mech, zelený čaj
Složení vůně patrné z pyramidy (hlava – srdce – základ) je však jen částí jejího poznání. Parfémy totiž nejsou jen součty obsažených složek, ale svébytnými díly, která vždy přinášejí širší příběhy. V řadě z nich se navíc vůně neuvolňují striktně dle třífázové pyramidy. Třeba od začátku dominuje základ, či jsou složky uspořádané lineárně, beze změn v průběhu času.
Ukázkou lineární vůně je třeba parfémovaná voda Hermes L´Ombre des Merveilles s černým čajem, tonkovými boby a kadidlem. Parfémovaná voda Montale Paris White Musk je celkově explozí pižma, ylang-ylangu a listu fialky. A toaletní voda Escentric Molecules Molecule 01 obsahuje pouze unikátní látku Iso E Super s dřevitě-květinovým aroma s nádechem pižma.
Prozatím je pyramida rychlou a přehlednou informací o složení vůně, i když zjednodušenou. Zároveň s ní se používají k propagaci vzorky vůní, testery, obrázky, hudba, videa, košatý reklamní jazyk i jiná díla. A co přijde? Kdoví, třeba si zájemce vytiskne vzorek vůně 3D tiskárnou, nebo ji získá navrženou „na míru“ prostřednictvím své chytré domácnosti…
Výběr ideální vůně vám usnadní vzorky a odstřiky parfémů. V klidu domova naneste vonnou směs na prokrvená místa pokožky a poskytněte jí dostatek času ke správnému rozložení. Zkoumejte den nebo i déle pyramidu čili složení nové vůně a sledujte reakce vašeho okolí. Brzy možná zjistíte, že je to ta pravá, a nastane chvíle pro objednání vůně v plné velikosti.
V košíku máte zboží za 0 Kč.
Nakupte ještě za 3 490 Kč a získáte dopravu zdarma s vybranými přepravci.