Ať chceme nebo ne, umělé látky se na nás v běžném životě valí ze všech stran. Možná už i vás napadlo, že byste mohli jít čistě přírodní cestou, alespoň co se kosmetiky týče. Vypadá to snadně. V reklamách neustále vidíme přírodní krémy, šampony bez sulfátů, tělová mléka s organickými výtažky a podobné produkty, které se tváří, že je jejich složení syntetikou nedotčeno. Je to skutečně tak?
Na rozdíl od BIO potravin, které v rámci České republiky i Evropské unie podléhají přísným normám, žádná zákonná úprava přírodní a BIO kosmetiky neexistuje. S nadsázkou lze tvrdit, že výrobci si mohou o své kosmetice prohlašovat téměř všechno, co jim přijde na mysl. Na všech kosmetických přípravcích sice musí být seznam složek alias INCI (International Nomenclature od Cosmetic Ingredients), ale drtivé většině spotřebitelů složité názvy ingrediencí stejně nic neřeknou.
Před několika desetiletími proto převzaly iniciativu nezávislé certifikační organizace. Každý výrobce si pro své produkty může při splnění přísných podmínek zažádat o udělení certifikátu BIO kvality. Neziskovky prověří jeho složení, stejně jako proces výroby, balení, skladování a různá další kritéria. A zákazníci pak mají jistotu, že když vidí certifikát BIO, mohou si být jistí, že kupují přesně to, co výrobce avizuje.
Certifikační orgány vznikly s cílem usnadnit spotřebitelům orientaci v přírodní a BIO kosmetice. Co na počátku vypadalo jako dobrý nápad se ale začalo opět trochu komplikovat, když postupně vzniklo několik organizací, z nichž každá měla jiná kritéria pro certifikaci. V roce 2002 se proto 5 nejvýznamnějších evropských organizací (německá BDIH, francouzská EcoCert a Cosmebio, italská ICEA a britská Soil Assotiation) spojilo, aby spolu vytvořily jednotnou normu. Jejich standardy se drobně odlišovaly, ale po letech dohadování opravdu vznikl mezinárodní certifikát pod názvem COSMOS.
Certifikát COSMOS udělují právě zmíněné evropské organizace. Když testovaný produkt splní zároveň s kritérii pro jejich certifikaci i podmínky COSMOS, najdete pod konkrétním logem (BDIH, EcoCert, Cosmebio, ICEA a Soil Association) i známku COSMOS.
Francouzský certifikát EcoCert se uděluje již od roku 1991 a kromě své domoviny působí ve více než 80 zemích světa. Mohou ho získat kosmetické přípravky, ale také parfémy či drogerie.
Další francouzská certifikační společnost vychází z podobných standardů jako EcoCert. Obchodní asociace sdružuje místní i zahraniční výrobce přírodní a BIO kosmetiky a při splnění podmínek vydává certifikát Cosmebio.
Německá neziskovka BDIH uděluje jednu z nejznámějších a nejstarších známek kvality, říká se jí kontrolovaná přírodní kosmetika. Její kritéria byla stanovena už v roce 1996 s cílem srozumitelné definice přírodní kosmetiky.
Britská organizace vznikla už v roce 1946, aby podporovala ekologické zemědělství, a přispěla touto cestou k ochraně planety. Certifikuje BIO produkty ze všech oblastí ekologické výroby, vedle kosmetiky třeba i potraviny.
V Itálii je nejrozšířenější známkou BIO kvality certifikát ICEA. Italská organizace kontroluje a certifikuje společnosti, které vyrábějí produkty s respektem k přírodě i lidem, kladou důraz na důstojné pracovní podmínky a chrání práva spotřebitelů. Známku ICEA vedle kosmetiky mohou získat i potraviny, drogerie, textil, nábytek a další produkty.
V produktech označených logem ICEA nenajdete žádné umělé složky ani geneticky modifikované suroviny. Přísným požadavkům podléhá výroba i skladování, stejně jako produkce odpadních plynů a odpadu jako takového. Organizace taktéž striktně reguluje spotřebu energií během produkce.
Natrue neboli True Friends of Natural and Organic Cosmetics je mezinárodní nezisková organizace, která se snaží zjednodušit orientaci v oblasti přírodní a BIO kosmetiky. Přátelé přírodní kosmetiky mohou produktům udělit jednu až tři hvězdičky v závislosti na podílu přírodních a BIO složek. Natrue certifikát platí pouze na dva roky, poté je nutné celou kontrolu zopakovat.
Českou známku přírodní a BIO kosmetiky uděluje organizace KEZ (Kontrola ekologického zemědělství o.s.p.). Dvoustupňová certifikace CPK (certifikovaná přírodní kosmetika) a CPK BIO vychází ze standardů francouzské značky EcoCert.
Produkty musí obsahovat pouze přírodní suroviny, jejich pěstování i sběr musí probíhat maximálně šetrně, CPK klade důraz na ochranu životního prostředí, minimální dopad výroby na přírodu, stanovuje přísné podmínky i pro obalové materiály.
Zakázané jsou syntetické sloučeniny i látky škodlivé lidskému zdraví. Produkty nesmí obsahovat geneticky modifikované složky, ropné deriváty, umělé parfemace, barviva a konzervanty, chemické UV filtry a látky živočišného původu, jejichž získání vyžaduje úhyn zvířete. Přísně zapovězeno je samozřejmě i testování na zvířatech.
CPK BIO má stejná kritéria jako CPK, ale alespoň 20 % obsahu musí pocházet z ekologického zemědělství.
Logo se zelenou slunečnicí uděluje britská Vegan Society, která tak označuje produkty zcela bez obsahu živočišných složek. Společnost dlouhodobě usiluje o podporu veganského způsobu života, chce co nejvíce omezit vykořisťování a utrpení zvířat, zastavit poškozování přírody a navrátit lidem smysluplné hodnoty.
Produkty s touto značkou nesmí obsahovat žádné živočišné složky, aniž by záleželo, zda se získaly ze živých či zabitých zvířat. Oproti vegetariánům vegani odmítají například i mléko, vejce a med. V kosmetických přípravcích pro vegany pak určitě nenajdete třeba včelí vosk, lanolin, karmín a další živočišné ingredience. Produkty a jejich složky se samozřejmě nesmí na zvířatech ani testovat.
Známka Cruelty Free, udělovaná společností pro ochranu zvířat PETA, stejně jako mezinárodní certifikát Leaping Bunny, označují kosmetické přípravky, které nebyly testované na zvířatech. Zákaz testování na zvířatech se zde opět týká jak obsažených ingrediencí, tak i výsledného produktu.
Můžete se setkat také s variantou Cruelty Free Vegan, která vedle testování na zvířatech zakazuje také využití všech složek živočišného původu.
Toto sice není certifikát pro BIO kosmetiku, ale ve světě přírodní kosmetiky se s označením Fairtrade můžete setkat poměrně často. Neřeší ani tak složení produktu, jako spíš okolnosti pěstování či sběru ingrediencí a výroby s ohledem na lidi, kteří se na těchto procesech podílejí. Fairtrade je mezinárodním systémem sociální certifikace, jehož cílem je podpora znevýhodněných zemědělců a výrobců z rozvojových zemí. Zároveň přispívá k lepší informovanosti spotřebitelů a dává jim možnost podpořit férovější ekonomický model. Produkty označené logem Fairtrade bývají velmi kvalitní a poskytují konkrétním lidem z rozvojových zemí šanci vymanit se z chudoby, zlepšit své životní podmínky a vést důstojný život.
BIO pleťová kosmetika BIO tělová kosmetika BIO vlasová kosmetika BIO dekorativní kosmetika
V košíku máte zboží za 0 Kč.
Nakupte ještě za 3 490 Kč a získáte dopravu zdarma s vybranými přepravci.